Gå til hoved-indhold

Nyheder

Invitation til IH træf på TimeWinder 2023

Scandinavian IH holder deres internationale træf for køretøjer af mærket International Harvester (IH) på TimeWinder igen i 2023.

Tilmeld dig træffet som udstiller

Læs mere om IH her i artiklen.

 

Historien bag International Harvester

IH, som mange kender fra produktionen af landbrugsmaskiner og traktorer, begyndte produktionen af biler i 1927.

Ret tidligt valgte man at satse på erhvervskøretøjer, lastbiler og pickups, som komplementerede kundernes behov for transport fra gårdene.

De første biler kom til Danmark sidst i 1920’erne og i mange år fremover var IH en stor spiller på det danske lastbilsmarked. Mange vognmænd kørte IH, men også kommuner og især brandvæsenet havde stor glæde af IHs stærke biler.

I anledning af 50års jubilæet for deres bilproduktion i 1957 introducerede IH en jubilæums model, som også fandt vej til det skandinaviske marked. Bilerne kom i starten i store trækasser og blev samlet til det danske marked i Horsens og København. I 60’erne var de store lastbiler, Loadstar og Fleetstar med til at bygge de første motorveje og varebilerne var kendte i…

IH var en fremsynet bilproducent, som var langt fremme i deres udvikling af nye ideer. F.eks leverede de ambulancer til Falck i i 1961 med dieselmotorer. De havde ikke dieselmotorer på programmet på det tidspunkt, men hos IH i Danmark monterede man D-301 diesel motorer, som ellers kom fra bulldozere og lastbiler, i ambulancerne.

Som den første amerikanske bilproducent introducerede IH en fungerende dieselmotor i Scouten i 1979’erne, men IH mistede markedsandele. De var engang den tredje største på det lette lastbilsmarked, men blev overhalet af Dodge som havde den bedste markedsføring. IH solgte fortrinsvis deres biler fra forhandlere som lå i udkanten af byerne og som havde fokus på erhvervskunderne.

IH gennemgik en hård tid op gennem halvfjedserne. Benzinkrisen gjorde pludselig benzinbiler dyre at køre i og selv i USA kunne deres varebiler ikke længere holde fast i køberne. I 1975 stoppede IH produktionen af pickups og varebiler og omkring 1980 solgtes deres sidste SUV, IH Scout.

Fagforeningerne krævede samme fordele som arbejderne havde hos de store bilproducenter. IH kom ud i fyringsrunder og strejker som tvang dem til at sælge de divisioner fra, som de kunne sælge. For bilerne gjaldt det akselfabrikken som solgtes til Eaton.

I 1984 begyndte rygterne at svirre omkring et salg af IHs traktor og landbrugs division til Tenneco og 26 november kunne man melde ud at Tenneco overtog IH. Tilbage var kun lastbilsdivisionen. Ikke engang navnet IH måtte man beholde. Fremover hed IH Navistar International.

Navistar International gik en hård fremtid i møde. Heldigvis havde IH udviklet en V8 dieselmotor som de producerede og solgte til Ford. Det gav Ford en dieselmotor til deres pickups. 6.9 L og 7.3L motorerne kom også i Navistars egne lastbiler i mellemklassen. Ved målsigtet at satse på lastbiler klarede Navistar sig igennem krisen. Et par store militær kontrakter hjalp dem også på vej. I dag er Navistar blandt de store lastbils producenter i USA under navnet International Trucks. Vi er mange som håber på at de vil begynde at lave pickups igen, men til dato er de mindste lastbiler dog stadig med en totalvægt over 6 .

 

Har du lyst til at se historien om en fantastisk bil, så kom forbi vores stand på TimeWinder.

Skriv mail til IH meeting på TimeWinder

Tilmeld dig træffet som udstiller